Training-ul nu este o soluție

by | Jun 13, 2017 | management | 0 comments

Știu, nu vă așteptați să auziți una ca asta de la un tip al cărui profil de LinkedIn conține mare titulatura de Trainer. Dar, tocmai pentru că lucrurile stau așa, eu sunt primul interesat ca toată lumea să înțeleagă cât mai repede acest lucru. Munca mea este evaluată de clienți și e bine ca ei să știe acest lucru pentru a o evalua cât mai corect, dar mai ales pentru a putea să ne atingem obiectivele comune. Asta e ceea ce câștig eu din acest articol. Ce câștigați voi ca beneficiari de training? Claritate, o mai eficientă cheltuire a bugetelor de dezvoltare și, în final, șansa de a vă atinge rezultatele urmărite.

Dar de ce zic că trainingul nu este o soluție? Păi pentru că nu e. Nu e soluția unei probleme de business. Nu e soluția miracol ce te scoate la liman în 3 zile după ce ai ignorat cu anii semnele și efectele unor probleme din organizație. Training-ul nu poate să toarne în capul angajaților, în câteva ore, cunoștințe pe care ei nu le-au acumulat în ani de studiu sau de carieră. Eventual să le transforme și în abilități la rang de măiestrie. Asta indiferent cât plătești. Training-ul nu poate corecta erorile de management, de procedură, lipsa unei culturi organizaționale și alinierea strategiei la aceasta și mai ales nu poate compensa greșelile din procesul de recrutare. Oricum nu în 2 zile. Training-ul nu poate să susțină procesul de dezvoltare și implementare a unor noi abilități după terminarea cursului. Nu în ultimul rând, training-ul nu poate să facă munca în locul tău. Nu cere de la trainer să-ți crească vânzările! Nu cu asta se ocupă, aia e treaba ta și a vânzătorilor! Trainer-ul te poate ajuta să dezvolți capacitatea de a identifica nevoia clientului mai bine, de a te exprima mai convingător sau de lega un rapport mai bun cu un client.training pastila magica

Dar ce poate să facă training-ul, atunci?

Poate să facă multe dacă e folosit corespunzător și impreună cu celelalte metode de dezvoltare profesională și personală. Pentru că training-ul nu este soluția pentru nimic, dar poate fi o parte importantă din soluție.

Transfer de cunoștințe prin training

Training-ul poate fi extrem de util pentru completarea rapidă a unui vid de cunoștințe tehnice. Nu știi să folosești Excel, mergi la un curs și capeți cunoștințele. Nu ai idee cum să delegi mai bine sau să creezi o strategie de afaceri, mergi la un curs de management și vei afla câteva metode, de la un specialist. Practic plătești pe cineva să citească, organizeze, ierarhizeze și, dacă ai noroc, chiar să experimenteze niște informații în locul tău, pentru a câștiga timp. Mi se pare că în era asta în care e așa ușor și ieftin să accesezi resurse informative, să plătești pentru informație livrată de cineva paralizând operațiunile prin scoaterea oamenilor din producție câteva ore (sau zile) te face chiar excentric. Mi se pare mai utilă creare unei culturi a învățării și a dezvoltării în companie. Întreabă-ți oamenii de unde se informează sau cum se dezvoltă pentru a fi mai buni în ceea ce fac! Ce blog-uri urmăresc, canale de youtube, ce cărți citesc în ce grupuri de discuții sunt implicați? E posibil să ai o surpriză neplăcută. Eu întreb oamenii la cursuri și răspunsurile mă demoralizează de multe ori. Dar oamenii au nevoie să se dezvolte și să devină mai buni la ceea ce fac chiar dacă nu toți o conștientizează. Fii un ambasador al învățării și dezvoltării continue și atunci vei avea o surpriză plăcută și în sectorul financiar.

Dezvoltare de abilități prin training

Cel mai bine, training-ul te poate ajuta să dezvolți abilitățile angajaților tăi. Bine făcut și mai ales bine susținut de către procesele interne ale organizației, în urma unui curs poți crește semnificativ o gamă largă de abilități. Dar există o condiție: alege o singură abilitate per curs. Vrei să dezvolți în angajații tăi capacitatea de prioritiza?! Atunci permite-i trainer-ului un curs de o zi în care să lucreze practic cu participanții, pe studii de caz reale din companie, aplicând și explicând conceptele teoretice relevante în activitatea ta. Nu încerca să împuști mai mulți iepuri deodată. Nu funcționează atunci când dezvoltăm abilități. Omul se descurajează usor dacă trebuie să schimbe mult din felul în care își face treaba.

Pentru a dezvolta cat mai bine o abilitate trebuie să ai deschidere – să primești trainer-ul la câteva discuții, la observația directă a activității și să-i permiți să folosească instrumente de diagnoză. Mare grijă și cum comunici cursul. Mai bine cere-i trainer-ului să vină cu o invitație la curs personalizată, adresată viitorilor cursanți. Acordă importanță cursului și fă-i reclamă printre angajați. Astfel se vor implica mai mult.

Acceptă sau cere și o sesiune de follow-up. Oricât s-ar documenta despre activitatea ta, trainer-ul nu poate ajunge să cunoască perfect nivelul cursanților, capacitatea companiei de a susține instalarea noilor abilități și modelul tău de business. Deasemenea, rareori grupul este omogen ca nivel de experiență, capacitate de înțelegere sau motivație de aplicare. Stilurile de învățare pot fi și ele o barieră. Unii oameni nu integrează informații până nu le aplică și le văd utilitatea. O sesiune de follow-up poate corecta aceste neajunsuri.

Dacă vrei să nu risipești resursele financiare și umane, te sfătuiesc să te gândești că perfomanța angajaților dintr-o companie nu respectă distribuția normală (clopotul lui Gauss). Majoritatea vânzătorilor dintr-o companie nu au abilități medii de vânzare ci sub medie. În general, 5% sunt vedetele și au abilități peste medie și rezultate pe măsură, iar restul sunt sub medie. Identifică-i și învață de la ei. Mai bine: generează un mediu în care aceștia să-i învețe și să-i ajute să se dezvolte și pe restul! Creează un mediu în care oamenii sunt încurajați să învețe unul de la altul și în care bunele practici sunt cunoscute de toată lumea. Nu există traineri mai buni și mai ieftini decât proprii tăi angajați. Apelează la training externalizat doar atunci când există presiunea timpului sau când abilitățile necesare depășesc competențele interne existente. Pentru pontul ăsta s-ar putea chiar să vreau procent din ce economisești :))

Modificare de comportamente și atitudini

Training-ul poate face chiar și asta, dar foarte rar de unul singur. Un program de training bine gândit și întins pe o perioadă rezonabilă de timp poate duce și la schimbări de atitudine. Adică managerii tăi ar putea chiar să înceapă să vrea să delege și să le și placă. Dacă dublezi efortul de training cu unul de coaching atunci chiar ai șanse să generezi o schimbare reală de atitudine și atmosferă. Dacă dezvolți și câteva proceduri și aliniezi procesele pentru a facilita practicarea noilor comportamente… sunt fanul tău numărul doi. Primul ar trebui să fi chiar tu, pentru că ai luat niște decizii foarte inspirate.

P.S. În caz că te întrebi dacă nu cumva e scump să folosești specialiști pentru a realiza ce am scris eu mai sus, e bine să ști că răspunsul este: dap, destul de scump. Dar merită. Te las cu un banc care să-ți explice de ce!

Tractorul unui fermier nu mai mergea. Toate rudele şi prietenii fermierului au încercat să repare ceea ce era stricat. În cele din urmă, fermierul a chemat un specialist. Acesta l-a verificat, a ridicat capota şi s-a uitat la toate cu atenţie. A luat un ciocan. Cu o singură lovitură într-o anumită parte a motorului, l-a pus din nou în funcţiune. Motorul a început să meargă ca şi cum niciodată nu a fost stricat. Dar, când fermierul a văzut nota de plată a expertului, s-a înfuriat.

― Ce, îmi ceri 1000 de euro, când tot ceea ce ai făcut a fost o lovitură de ciocan?

― Dragă prietene, a replicat omul. Pentru lovitura de ciocan am calculat un singur euro. Restul de 999 sunt pentru că am ştiut unde să lovesc cu ciocanul.